понеділок, 26 вересня 2022 р.

ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ УЧНІВ 5-Х КЛАСІВ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ

     2022/2023 навчальний рік - рік старту реалізації Концепції Нової української школи в базовій середній освіти. Педагоги, які працюють сьогодні з учнями 5-х класів, отримують всебічну фахову  підтримку, щоб впровадження нового Державного стандарту повної загальної середньої освіти було якісним і професійним, легким і успішним.
     Центр професійного розвитку педагогічних працівників Чернівецької міської ради теж активно включився у цей процес. Серед заходів цього напрямку роботи - вебінари на тему "Оцінювання навчальних досягнень учнів у базовій середній школі: 5-ті класи Нової української школи", які відбулися 22-23 вересня 2022 року для вчителів закладів загальної середньої освіти Чернівецької міської територіальної громади, які викладають предмети мовно-літературної освітньої галузі: українську мову, українську та зарубіжну літератури.
    Разом з Тетяною Мазур, керівником міського методичного об'єднання учителів зарубіжної літератури та мов корінних народів, учителькою Чернівецької ЗОШ №28, яка в минулому навчальному році працювала в 5-му пілотному класі, спробували допомогти педагогам розібратися в оцінюванні результатів навчання учнів 5-х класів.

Найважливіші акценти з вебінару:
👉"Оцінювання учнів 5 класів має бути зорієнтованим у першу чергу на обов’язкові результати навчання й орієнтири їх оцінювання, визначені Державним стандартом, та на очікувані результати навчання, передбачені навчальною програмою з відповідного предмета/інтегрованого курсу"
👉при організації оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів керуємося методичними рекомендації, затвердженими наказом МОНУ від 01.04.2022 № 289, та інструктивно-методичними рекомендаціями щодо організації освітнього процесу та викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2022/2023 навчальному році, викладених у загальному додатку та додатках 3 та 4 до листа МОН №1/9530-22 від 19.08.2022;
👉оцінювання результатів навчання учнів 5 класів здійснюємо з використанням 12-бальної системи (1-12 балів) або за власною шкалою закладу  (у разі її вибору заклад має визначити правила переведення загальної оцінки результатів навчання семестрового та річного оцінювання до системи, визначеної законодавством);
👉користуємося орієнтовними загальними критеріями оцінювання результатів навчання, поданих у додатку 2 до наказу МОНУ від 01.04.2022 № 289, в частині, що відповідає очікуваним результатам навчання, визначеним відповідною навчальною програмою;
👉критерії оцінювання результатів навчання кожної групи розробляємо відповідно до загальних критеріїв оцінювання з урахуванням вимог до обов’язкових результатів навчання учнів у мовно-літературній освітній галузі  (українська мова, українська література, зарубіжні літератури (у перекладі українською мовою), зазначених у додатку 2 до Державного стандарту базової середньої освіти; 
👉якщо за рішенням педагогічної ради в 5 класі запроваджено адаптаційний період, то протягом цього часу не здійснюємо ні поточне, ні  тематичне оцінювання;
👉у І семестрі оцінювання результатів навчання учнів 5 класів може бути рівневе або бальне (за рішенням педагогічної ради), у ІІ семестрі - лише бальне;
👉що оцінюємо: зошит, «напам’ять» (хоча про останнє не вказано в рекомендаціях) та чотири групи результатів навчання: аудіювання (тобто сприйняття усної інформації на слух); говоріння (уміння взаємодіяти та висловлюватись); читання (сприйняття письмових текстів); письмо (письмова взаємодія та висловлювання);
👉 кількість діагностичних (контрольних) робіт визначаємо самостійно. Їх укладаємо самі  або використовуємо зразки, підготовлені авторами модельних програм та підручників;
👉 зошит оцінюємо, результати записуємо в класному журналі в колонку без дати, але не враховуємо при виставленні тематичної;
👉як оцінюємо: у 5-х класів НУШ використовуємо 3 види оцінювання (ст.17 Закону України "Про повну загальну середню освіту):
формувальне, яке допомагає встановити навчальний поступ, ріст дитини, прогалини в навчанні. Критерії для формувального оцінювання розробляємо самостійно до кожного виду роботи та виду діяльності учнів;
поточне.  Під час виставлення поточних оцінюємо й 4 групи загальних  результатів: "Аудіювання", "Читання", "Письмо", "Говоріння"; 
підсумкове: тематичну оцінку виставляємо на основі поточного оцінювання з урахуванням проведених діагностичних (контрольних) робіт; семестрову -  за результатами тематичного оцінювання та оцінок за чотири групи обов'язкових результатів навчання (рекомендовано проводити семестровий контроль у формі тестування, що охоплює весь вивчений матеріал протягом семестру, він може бути комплексним - включати завдання для оцінювання 4 груп результатів навчання); річну - на підставі загальної оцінки результатів навчання за І та ІІ семестри (окремої річної контрольної не проводять). При переході від підсумкового оцінювання за рівневою шкалою в І семестрі до оцінювання за бальною шкалою в ІІ семестрі при виставленні річної оцінки орієнтуємося на оцінку за ІІ семестр;
👉у класному журналі перед записом "Семестрова" робимо запис груп результатів навчання в колонках без дати: "Аудіювання", "Читання", "Письмо", "Говоріння".  Оцінювання окремих груп обов'язкових результатів навчання здійснюємо на основі діагностичних (контрольних) робіт та спостережень, які фіксуємо в довільній формі протягом семестру;
👉результати навчальних досягнень учнів - підсумкові оцінки  за групами результатів навчання і семестрові - класний керівник фіксує у Свідоцтві досягнень  ("Характеристика результатів навчання"), використовуючи записи учителів на предметних сторінках у класному журналі. У графі «Рік» ставиться одна оцінка – загальна оцінка результатів навчання за рік. Оцінки за групи результатів навчання у графі "Рік" не виставляємо, оскільки вони враховуються в оцінках за семестри. Запис "не атестований(а) (н/а)" робиться у тому випадку, якщо рівень результатів навчання учня/учениці визначити неможливо з певних поважних причин.
У інструктивно-методичних рекомендаціях-2022 МОН читаємо: "Навчання й оцінювання – нероздільні механізми, а педагогічне оцінювання є одним із найважливіших елементів сучасного освітнього процесу. Від правильної організації оцінювання більшою мірою залежить ефективність його управління". Вірю, що в нас усе вийде! 

Немає коментарів:

Дописати коментар