вівторок, 22 грудня 2020 р.

НОВИЙ САНІТАРНИЙ РЕГЛАМЕНТ ДЛЯ ШКІЛ: З ТУРБОТОЮ ПРО ДІТЕЙ


З 01 січня 2021 року набуває чинності новий Санітарний регламент для закладів загальної середньої освіти, затверджений наказом Міністерства охорони здоров’я від 25.09.2020 №2205. Серед важливих аспектів, які враховує новий Санітарний регламент, - вимоги до організації освітнього процесу, до роботи учнів з технічними засобами та  правила їх використання під час освітнього процесу, інтереси дітей з особливими освітніми потребами, шкільний раціон харчування, тепловий режим. Регламент визначає гігієнічні стандарти для закладів загальної середньої освіти всіх типів та форм власності, виконання яких дозволить створити безпечні умови для організації освітнього процесу. 

ЩО ВАРТО ЗНАТИ НАМ, ПЕДАГОГАМ?

1. У навчальних приміщеннях  розміщення робочих столів учнів має забезпечувати лівостороннє природне освітлення робочих місць. Допускається кругове або інше розміщення робочих столів учнів за умови забезпечення достатнього рівня освітленості робочих місць учнів. У разі їх розміщення рядами необхідно розміщувати меблі у класній кімнаті прямокутної конфігурації з дотриманням певних відстаней.

2. Для профілактики порушень постави запропоновано не менше ніж 2 рази на рік пересаджувати учнів в інші ряди, що профілактуватиме як сколіози, так і порушення зору та слуху. Учнів, які часто хворіють простудними захворюваннями, ревматизмом, ангінами, рекомендовано розміщувати у третьому ряду, тобто біля внутрішньої стіни.

3. Рівень температури повітря в класних кімнатах, актовій залі - 17 - 20° C, у бібліотеці, рекреаціях -16 - 18° C , у спортивному залі 15 - 17° C,  у роздягальнях при спортивному залі 19 - 23° C, у медичних кабінетах 21 - 23° C,  у вестибюлі, гардеробі 16 - 19° C; в санітарних вузлах 17 - 21° C. 

4. Тривалість виконання завдань для самопідготовки учнів у позанавчальний час не рекомендується більше 1 години у 3 - 5 класах та 1,5 години у 6 - 9 класах, 2 години - у 10 - 11(12) класах.

5. У кабінетах дозволяється дротове й бездротове підключення до мережі Інтернет. Якщо використовується бездротове підключення, Wi-Fi – роутери розміщуються на висоті не менше 2 метрів від підлоги, які вимикаються  після уроків.

6. При використанні на уроці технічних засобів навчання учитель повинен чергувати види навчальної діяльності. 

7. Тривалість навчальних занять не може перевищувати 35 хвилин у 1-му класі, 40 хвилин - у 2-4-х, 45 - у 5-11(12) класах.

8. Діти різного віку під час уроку можуть працювати з технічними засобами протягом установленого часу: учні  1 класів – до 10 хвилин; учні  2- 4 класів – до 15 хвилин; учні 5-7 класів – до 20 хвилин; учні 8-9 класів – 20 – 25 хвилин; учні 10-11(12) класів – 25-30 хвилин (якщо урок-пара, то на другому уроці – до 15-20 хвилин).

9. Після занять із застосуванням ТЗН проводяться вправи з рухової активності та вправи гімнастки для очей. 

10. Не можна залучати учнів 2-12 класів до прибирання території школи. Є лише вимога – дотримуватися чистоти під час самообслуговування на власному робочому місці (прибирати за собою). При чому робота із самообслуговування не повинна перевищувати 1 годину на тиждень і має проводитися за участю педагогічних та/або медичних працівників.

11. Учням 5-11(12) класів дозволяється поливати рослини, робити вологе прибирання без миючих і дезінфікуючих засобів, поверхонь навчальних приміщень, крім вікон та підлоги. Забороняється виконувати роботи, небезпечні для їхнього життя та здоров’я.

12. Усі працівники шкіл повинні проходити обов’язкові профілактичні огляди. У разі порушення їх термінів працівники до роботи не допускаються;

Санітарний регламент  для закладів загальної середньої освіти містить додатки, серед яких - комплекси вправ з рухової активності та комплекс вправ гімнастики для очей (додаток 3) та гігієнічні правила складання розкладу навчальних занять (додаток 7). 

Для вчителя-предметника особливо цікавим, на мій погляд, є додаток 7 «Гігієнічні правила складання розкладу навчальних занять».  Заслуговують уваги такі правила:

  • з 10 до 12-ої години -  це  час найвищої активності розумової діяльності, найбільшої ефективності засвоєння матеріалу у дітей шкільного віку;
  • навчальні заняття для учнів 5 - 11(12) класів, що вимагають значного розумового напруження, треба проводити на 2 - 4 уроках; 
  • рівень розумової діяльності учнів зростає до середини тижня і залишається низьким на початку (понеділок) і в кінці (п'ятниця) тижня;
  • найбільший обсяг навчального навантаження протягом тижня на учня має припадати на вівторок, середу. На ці дні до розкладу вносяться навчальні предмети, які потребують великого розумового напруження;
  • вивчення нового матеріалу, виконання завдань для підсумкового оцінювання найкраще проводити на 2-4 навчальному занятті посеред тижня;
  • навчальні предмети, які вимагають інтенсивної самопідготовки учнів у позанавчальний час, не повинні бути у розкладі занять у один день.



2 коментарі: