понеділок, 4 січня 2021 р.

ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ БАЗОВОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ. КОРОТКО ПРО ГОЛОВНЕ


З 01 вересня 2022 року учні 5-х  класів навчатимуться за новим Державним стандартом базової середньої освіти, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. №898. Саме ці учні розпочнуть навчання за програмами дванадцятирічної повної загальної середньої освіти.  За словами  Міністра освіти і науки Сергія  Шкарлета,   «затвердження і впровадження Державного стандарту базової середньої освіти – це продовження реформи «Нова українська школа» у 5-9 класах. Документ визначає структуру та зміст базової середньої освіти і передбачає запровадження низки інноваційних підходів, зокрема – під час оцінювання результатів та організації освітнього процесу».

Мета базової середньої освіти – розвиток природних здібностей, інтересів, обдарувань учнів, формування компетентностей, необхідних для їх соціалізації та громадянської активності, свідомого вибору подальшого життєвого шляху та самореалізації, продовження навчання на рівні профільної освіти або здобуття професії, виховання відповідального, шанобливого ставлення до родини, суспільства, навколишнього природного середовища, національних та культурних цінностей українського народу.

Державний стандарт базової середньої освіти визначає

  • ціннісні орієнтири реалізації мети базової середньої освіти - організація  освітнього процесу  крізь призму особистості учня (підтримка, вільний розвиток, формування загальнолюдських та моральних цінностей); забезпечення рівного доступу до освіти; дотримання принципів академічної доброчесності; створення комфортного освітнього середовища);
  • цикли базової середньої освіти -  адаптаційний (5-6 класи) та базовий предметний (7-9 класи);
  • ключові компетентності (11), якими мають володіти учні,  - вільне володіння державною мовою; здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами; компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій; інноваційність; математична, екологічна, інформаційно-комунікаційна,  культурна,  громадянські та соціальні компетентності; навчання впродовж життя, підприємливість і фінансова грамотність;
  • перелік наскрізних умінь у всіх ключових компетентностях;
  • перелік освітніх галузей (9) -  мовно-літературна; математична; природнича; технологічна; інформатична; соціальна і здоров’язбережувальна; громадянська та історична; мистецька; фізична культура – та компетентнісний потенціал  кожної у  формуванні всіх ключових компетентностей через розвиток умінь і ставлень та базові знання;
  • складові вимог  до обов’язкових результатів навчання учнів;
  • індекси обов’язкових результатів навчання.
Державний стандарт містить 23 додатки: опис компетентнісного потенціалу, вимоги (уміння та ставлення) до базових знань, вимоги до обов’язкових результатів навчання учнів (конкретні результати та орієнтири для оцінювання) з кожної освітньої галузі;  7 варіантів базового навчального плану відповідно до освітніх потреб дітей, у яких указано дані про загальний обсяг навчального навантаження учнів, рекомендовану,  мінімальну та максимальну кількість навчальних годин для вивчення кожної освітньої галузі. У документі немає поділу на предмети, тому розробники освітніх та навчальних програм визначають реалізацію освітньої галузі самостійно: як окремий предмет або як  інтегрований курс.

додаток 1. Компетентнісний потенціал; 
додаток 2. Вимоги до обов’язкових результатів навчання учнів у мовно-літературній освітній галузі (українська мова, українська література, зарубіжні літератури (у перекладі українською мовою); 
додаток 3. Вимоги до обов’язкових результатів навчання учнів у мовно-літературній  освітній галузі (українська мова як державна, українська література, зарубіжні літератури (у перекладі українською мовою);
додаток 4. Вимоги до обов’язкових результатів навчання учнів у мовно-літературній освітній галузі (мова та література відповідного корінного народу/національної меншини);
додаток 5. Вимоги до обов’язкових результатів навчання учнів у мовно-літературній галузі (іншомовна освіта);
додаток 6. Вимоги до обов’язкових результатів навчання учнів у мовно-літературній галузі (іншомовна освіта, друга іноземна мова)



Немає коментарів:

Дописати коментар