пʼятниця, 16 грудня 2022 р.

«Не навчайте дітей так, як навчали вас – вони народилися в інші часи» (Конфуцій)

Реалізація нових стандартів сучасної освіти  вимагає від педагога переорієнтації процесу навчання: створюємо умови, при яких учні вчаться самостійно здобувати знання, при яких формуються та розвиваються компетентності XXI століття, наскрізні уміння, виховуються ціннісні орієнтири. Мова йде про формування цілісної особистості, яка буде готовою до самореалізації та самоутвердження в житті. Для цього педагог, організовуючи освітній процес, має впроваджувати діяльнісний підхід, який є способом реалізації змісту, ідей  Нової української школи і який визначено як наскрізний у новому Держстандарті базової середньої освіти. 

Глибинне розуміння сутності поняття «діяльнісний підхід», його переваги в умовах сучасних вимог до освіти, приклади застосування у власних щоденних професійних практиках – коло питань, які обговорили учителі-словесники закладів загальної середньої освіти Чернівецької міської територіальної громади під час онлайн-заходів неформальної освіти з проблеми «Засвоєння знань через дію в  новій українській школі: діяльнісний підхід до навчання. Методична панорама», що відбулися 14-15 грудня 2022 року.

Якого навчання хочуть сьогоднішні п’ятикласники?
«Не навчайте дітей так, як навчали вас – вони народилися в інші часи». Ці слова Конфуція є сьогодні надактуальними. Адже п’ятикласники НУШ бажають навчатися по-новому. Аргументом цього є результати онлайн-опитування «Діяти та досягати мети», проведеного серед  учнів 5-х класів  Чернівецького ліцею №7 (організатор – Наталія Мармиш, керівник шкільного методичного об’єднання вчителів української мови та літератури закладу освіти). Учні хочуть цікавих творчих завдань, нетрадиційної форми вивчення нового матеріалу, їм подобається активне навчання, навчання через гру. Саме діяльнісний підхід дає можливість учителю організувати освітній процес у такий спосіб.

Як працюють учителі-словесники, які викладають мовно-літературні предмети в 5-х класах?
Використовують діяльнісний підхід до організації навчання. Приклад цього – представлені практичні шляхи реалізації діяльнісного підходу до навчання в освітньому процесі базової школи під час учителями української мови та літератури Дарією Семчук (Чернівецький ліцей № 3), Ольгою Рябою та Оксаною Максимчук (Чернівецький   ліцей №4);  учителями зарубіжної літератури Лесею Неп’юк (Чернівецький ліцей №20), Іриною Романюк-Балан (Чернівецька ЗОШ №20), Оленою Білоконь (Чернівецька ЗОШ №30).
В. Сухомлинський сказав: «Ми виховуємо учня не як носія знань, а як людину, яка має жити в суспільстві й приносити йому користь». Ці слова сьогодні можемо назвати девізом професійної діяльності педагогів, які працюють з п’ятикласниками. 

Основне про  діяльнісний підхід до навчання в сучасній школі

📝«Діяльнісний підхід в освіті - спрямованість освітнього процесу на розвиток ключових компетентностей і наскрізних умінь особистості, застосування теоретичних знань на практиці, формування здібностей до самоосвіти і командної роботи, успішну інтеграцію в соціум і професійну самореалізацію в майбутньому» (з Вікіпедії)

📝 «Учень, який напханий знаннями, але не вміє їх застосовувати, нагадує фаршировану рибу, яка не вміє плавати» ( Мінц). Відповідно до Концепції  НУШ предметоцентризм (напхані знання) змінено на дитиноцентризм (уміння застосувати): ми формуємо ключові компетентності, виховуємо ціннісні орієнтири, розвиваємо наскрізні вміння. При цьому - акцент на  формуванні діяльнісних здібностей.

📝Основні принципи діяльнісного підходу, яких має дотримуватися вчитель, навчаючи п'ятикласників:
принцип діяльності: САМОПІЗНАННЯ; 
принцип безперервності: ПРОБУВАТИ ЗНОВУ Й ЗНОВУ;  
принцип цілісності: ВСЕБІЧНИЙ РОЗВТОК;
принцип мінімаксу та варіативності: ІНІЦІАТИВА ДІТЯМ;
принцип психологічної комфортності: МОЖЕ КОЖЕН;
принцип творчості: РАДІСТЬ ПІЗНАННЯ.

📝Плануючи урок у 5-му класі НУШ з використанням діяльнісного підходу, учитель звертає увагу на зміни в організації навчальної діяльності на різних етапах уроку. Дії вчителя: 
1. Створення позитивної атмосфери,  проблемної ситуації вчителем (мотивація до навчання),які допоможуть учням сформулювати тему та очікувані результати  
2. Актуалізації опорних знань, які допоможуть виявити, що вже учням відомо (опорні знання – фундамент для нових). 
3. Складання плану опрацювання нового матеріалу (вибір методів та способу управління діяльністю учнів)
4. Застосування знань на практиці – етап «побудови учнями знань». Самостійна робота з самоперевіркою (самоконтроль і самооцінка).
5. Повторення як підсумок (включення знань у систему сформованих). 
6. Рефлексія уроку: організується самооцінка учнями своєї навчальної діяльності. 

📝Реалізація діяльнісного підходу здійснюється за допомогою методів та прийомів різних сучасних технологій навчання, які вчитель вибирає відповідно до своїх педагогічних цілей:
📎технології розвитку критичного мислення;
📎інтерактивні технології;
📎проєктні технології;
📎інформаційно-комунікаційні технології;
📎ігрові технології;
📎інтегроване навчання;
📎проблемне навчання;
📎модульно-блочне  навчання тощо.

Переконана: школа, у якому освітній процес будується на основі діяльнісного підходу, даватиме учням не тільки знання, а й вміння застосовувати їх у житті. Випускником такої школи буде людина-інноватор та громадянин, який вміє ухвалювати відповідальні рішення й працюватиме на благо своєї держави. 



Немає коментарів:

Дописати коментар